Saboteer jij ook je eigen vooruitgang?

Je bent hartstikke goed op weg. Je eet goed en je traint op verantwoorde wijze, en je voelt je lichaam gewoon veranderen.

Er zijn een aantal weken voorbij gegaan voordat een duiveltje slechte gedachten in je oor begint te fluisteren, gedachten die allemaal beginnen met die vijf kleine woordjes,  

“Ik ben zo goed geweest…” 

Ik ben zo goed geweest dat ik een bak ijs wel heb verdiend.

Ik ben zo goed geweest dat ik deze zak met chocolade wel mag hebben.

We blijven een tijdje keurig op koers maar onvermijdelijk komt het gevoel dat we wel wat speelruimte hebben. Oftewel, meer vrijheid. 

Het is prima af en toe van je koers af te wijken; dat is alleen maar menselijk! Het probleem is echter dat ik mensen tegenkom die hun eigen vooruitgang saboteren door iets te vaak toe te geven omdat ze “zo goed zijn geweest".

Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag verliepen volgens het boekje dus zien ze het weekend als een paar “vrije dagen”.

Voor je het weet ben je weer waar je begon of als je al zo begint, kom je geen stap vooruit. 

Als je je lichaamsproporties wilt veranderen betekent een aantal dagen voedzaam eten niet dat je daarna alles kunt eten wat je wilt. Zo werkt het nou eenmaal niet. 

Vraag iemand die is afgevallen, is aangekomen en vervolgens weer op dieet ging; het wordt steeds moeilijker en je lichaam & geest  werkt je de godganse tijd tegen.

Natuurlijk betekent dit een hogere waarschijnlijkheid dat je je er niet aan zult kunnen houden, je weer een terugval krijgt, achteruit gaat en het hele circus weer opnieuw kan beginnen.

We hebben allen het volgende ook weleens gehad. Het klinkt waarschijnlijk ongeveer zo: “Ok, ik ga vanavond afwijken, maar de rest van de week houd ik me keurig aan de regels! Nee, ik zal me MEER dan keurig gedragen. Perfect! Ja, ik gedraag me de rest van de week PERFECT!”

Maar dan wordt het weer ochtend en hebben we -voor de zoveelste keer- beelden van allemaal lekkernijen en denken we bij onszelf, “Ach, ik had gisteravond al wat dus als ik nu nog een heel klein beetje neem maakt dat ook niet meer uit”, dus geef je weer toe. De volgende dag breekt aan en… tsja, je herkent het patroon al.

Al gauw lijd je onder een enorm schuldgevoel en voel je een constante druk dit goed te moeten maken.  

Voordat we de hele koektrommel leeg hebben kunnen we een terugval krijgen van heb ik jou daar.

DOORBREEK DE CIRKEL

De eerste stap bij het doorbreken van de vicieuze cirkel van zelfsabotage is het zoeken naar een plan dat echt bij jouw levensstijl en jouw lichaamsbouw past, en het moet al met al iets DUURZAAMS zijn. Een kortetermijnplan betekent kortetermijnresultaten. Een langetermijnplan betekent langetermijnresultaten. 

De volgende stap is dat je je moet realiseren dat het behoud van een slank lichaam een verandering van levensstijl betekent. Als je denkt dat je slank kunt worden en daarna weer donuts en puddingbroodjes naar binnen kunt proppen dan ben je op het verkeerde pad... en binnen no-time weer in een maatje groter.

Omdat het voor de meeste mensen lastig is om rigoureus een complete levensstijl verandering door te voeren, adviseer ik hen om stap voor stap veranderingen door te voeren.  Om van de één op andere dag ineens te gaan sporten, te stoppen met snoepen, frisdrank vervangen met water, 6x per dag gaan eten ipv 3x per dag (wat niet per definitie beter is), bewust te worden van hoeveel calorieën je nuttigt, rekenen of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt, is zo lastig na te leven dat het een kwestie van tijd is voordat je de handdoek in de ring zal gooien. Maak kleinere stapjes en zodra de verandering eigen is geworden, voer je de volgende verandering door.  

 

Als personal trainer blijf ik er ook bij mijn klanten op hameren: je moet van je eten genieten. Stop met het eten van droge kip en slappe broccoli. Dat is niet voor de meesten weggelegd. Dat is voor iedereen lastig om lang vol te houden en geef ze eens ongelijk. Besteed er wat meer tijd aan om het lekker en vullend te maken. Eten moet je van kunnen genieten!

Betrek je gezin, familie, vrienden in de door jouw gemaakte doelstellingen. Zodat ze bij sociale aangelegenheden rekening kunnen houden met jouw nieuwe levensstijl.

Beloon jezelf met cadeautjes die niets met eten te maken hebben. Ik ben bijvoorbeeld gek op boeken. Ik verdiep me graag in nieuwe inzichten  en ontwikkelingen binnen mijn branche. Voor jou werkt misschien weer wat anders: nieuwe sportkleding, nieuwe gadgets, of wat dan ook. 

Hopelijk kun je wat met deze tips. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het doorbreken van jouw vicieuze cirkel!

Tot snel!

Met sportieve groet,

Dogan Tekin